Jarenlang staat Barcelona al bovenaan mijn bucketlist. Helaas was dit er nooit van gekomen en kon ik enkel van de mooie verhalen en plaatjes van Barcelona genieten. Maar vorig weekend was het dan zo ver en kon ik Barcelona op mijn lijstje afvinken. Samen met Hilde vertrok ik naar Barcelona met een missie: zoveel mogelijk van Barcelona zien in slechts één weekend!

arc

BAM! De Sagrada Familia!

Om 7:30 uur in de vroege ochtend staan wij, nog half slapend, op de afgesproken plek te wachten op onze lift. We hebben een rit naar Barcelona geregeld via Blablacar (een heel handige website… zeker eens proberen!) en staan vol spanning te wachten hoe onze chauffeur eruit zal zien. Een aantal minuten later dan afgesproken en na 3x bijna in de verkeerde auto te zijn gestapt, zitten we dan toch in de auto naar Barcelona. Na een rit van ruim 3,5 uur (ik had me er toch een beetje in vergist) kwamen we dan eindelijk aan in Barcelona.

Eenmaal aangekomen haastten wij ons gelijk naar de Sagrada Familia. We liepen het metrostation uit en BAM, daar staat hij dan: de Sagrada Familia. Een gebouw die je al zo vaak op foto’s en plaatjes hebt gezien, dus je zou verwachten dat het geen verrassing meer zou zijn. Maar nee, hij was nóg groter en mooier dan ik had verwacht. Wat een ding zeg! En zo sprookjesachtig! Hij zou zo uit de Efteling kunnen komen. Ik had nooit verwacht dat Sagrada Familia zo bijzonder zou zijn en dat ik daar zo onder de indruk van zou zijn. Overigens raad ik iedereen wel aan om van tevoren al kaartjes te kopen. Wij hadden al kaartjes gekocht en dat was maar goed ook, want de wachttijd was anders 3 uur geweest.

sagrada

De sprookjes van Gaudí

Nog helemaal onder de indruk van de Sagrada Familia pakten we de metro naar Park Guëll. Helaas waren we niet zo slim geweest om ook hiervoor kaartjes te kopen, want ook hiervoor was de wachttijd 3 uur. Gelukkig is er om het betaalde gedeelte ook nog een heel groot onbetaald gedeelte waar je ook je ogen kunt uitkijken. En dat deden wij! Niet alleen is het uitzicht over de hele stad prachtig, maar ook het park zelf is een groot paradijsje. Of nee, een sprookje!

Uiteraard hadden wij nog niet genoeg Gaudí gespot, dus op naar Casa Milà en Casa Batlló! We pakten de metro weer terug naar het centrum en wandelden door de grote winkelstraat waar deze twee huizen zouden moeten zitten. Ze zijn niet te missen, dus het duurde niet lang voordat wij ze spotten. Écht geweldig om te zien hoe deze unieke en bijzondere huizen gewoon tussen de “normale” gebouwen staan. Ja, die meneer Gaudí heeft behoorlijk mooie dingen gemaakt!

herfst

Gezelligheid op La Rambla

En hoppa snel door! Aangezien we maar twee korte daagjes hebben, hebben we een strak programma en willen wij het liefste zoveel mogelijk zien in zo min mogelijk tijd. Daarom lopen we snel verder naar Plaça Catalunya en La Rambla. En wat heeft La Rambla mij verrast zeg! Wat een gezelligheid op straat! Ik verwachtte er van tevoren niet teveel van, maar werd toch positief verrast door de gezellige sfeer op straat. Straatartiesten, kunstenaars, gezellige bloemenkraampjes en uiteraard… de Boqueria.

Nadat we ook nog even langs het Mirador de Colón en de haven hadden gewandeld, was het tijd om naar ons hostel te gaan. In de buurt zochten we een gezellig restaurantje en kwamen toevallig bij het Italiaanse restaurantje Bellessia uit. Wat hebben we daar heerlijk gegeten! Een échte aanrader is de pasta met garnalen en courgette… mmmmm! Met volle buikjes, pijn aan de voeten en nog nagenietend van de mooie dag zochten wij onze bedjes op.

Hostel Amistat Beach Hotel

We sliepen in het hostel Amsitat Beach Hotel. Een gezellige boel is het daar zeker! De service is goed, het ziet er gezellig uit en we werden gelijk uitgenodigd om deel te nemen aan alle activiteiten. Helaas waren we iets te moe om nog mee het nachtleven van Barcelona te ontdekken, dus gingen we al lekker vroeg naar bed.

De volgende ochtend hadden we onze wekker al vroeg gezet, slopen de kamer uit (omdat we onze snurkende kamergenootjes uiteraard niet wakker wilden maken) en gingen op weg naar het ontbijt. We legden even een goede bodem voor de dag en vamosssss!

park

Onze dag begon bij het strand en we liepen vervolgens door naar Parc de la Ciutadella en de Arc de Triomf. Het is echt al herfst in Barcelona en dat zie je duidelijk terug in het park. Zo mooi! In Valencia merk je amper nog wat van de herfst, maar in Barcelona liggen de straten en het park echt vol met gevallen bladeren.

De zoektocht naar de kathedraal

We wandelden vervolgens door het oude centrum op zoek naar de kathedraal. Dit bleek nog niet zo simpel te zijn (voor ons). Zowel Hilde als ik hebben een richtingsgevoel van een stoeptegel en zo hebben wij het voor elkaar gekregen om ongeveer anderhalf uur rondjes om de kathedraal te lopen. Uiteindelijk wisten we dan toch de kathedraal te bereiken (dankje Google Maps!) en jeetje, dat was toch wel anderhalf uur ronddwalen waard! Ik was vooral onder de indruk van de binnenkant van de kathedraal.

kathedraal

De sfeer op het plein was overigens ook echt hartstikke top. Er was voor de kathedraal een orkest aan het spelen en op het plein waren allemaal Spanjaarden (voornamelijk de ietwat oudere Spanjaarden) een soort aparte Spaanse dans aan het doen. Ze stonden in een cirkel, hielden elkaars handen vast en stapten met hun voeten steeds naar voren en terug… juist. Na even Googlen ben ik erachter hoe deze interessante dans heet. De dans heet Sardana en is typerend voor Catalonië. Volgende keer lekker meedoen dus.

De klim naar… Castillo Montjuïc

Het laatste dat op het programma stond… Montjuïc. We namen de metro naar Plaça Espanya en liepen richting de heuvel. We zagen het prachtige Palau Nacional al bovenaan liggen en we begonnen ons al af te vragen of we helemaal naar boven gaan lopen. “Laten we in ieder geval beginnen met de roltrap omhoog” zeiden we tegen elkaar. Met de roltrappen kun je al bij het Palau Nacional komen. Vanaf dat punt heb je al een geweldig uitzicht over de stad. Uiteraard begon het toen te kriebelen om toch verder omhoog te gaan, dus besloten wij om verder te lopen. Eenmaal bij het Olympisch Stadion ontstond er toch een dilemma. Ofwel verder lopen naar Castillo Montjuïc, wat nog ongeveer 40 minuten omhoog wandelen was ofwel zouden we terug gaan. We hadden helaas niet genoeg contant geld voor de bus dus dat was geen optie. Met inmiddels een aantal blaren op de voeten besloten we toch door te lopen naar het kasteel. En my god wat gaaf! Het uitzicht is verbluffend en het kasteel zelf is prachtig! Echt een pareltje van Barcelona.

uitzicht

Strompelend liepen we terug naar de ingang van het kasteel. We kwamen net 50 cent te kort voor de bus. Wat gaan we doen? Hopen dat we toch mee mogen met de bus, of op onze kapotte voetjes teruglopen? Het werd het eerste. Nog maar eens een keertje onze tas doorzoeken op kleingeld… en tadaa! Daar kwam opeens 2 euro uit de tas. Pfiew, met een gerust hart namen we plaats op het bankje. Op naar het station (met de bus!)!

Barcelona, wauw!

Helaas helaas, aan alles komt een einde en zo ook aan het weekend Barcelona. Het is voorbij gevlogen! Als ik iets zou moeten kiezen wat ik het gaafste vond in het weekendje Barcelona vond ik de Sagrada Familia en Castillo Montjuïc verreweg het bijzonderst. De Sagrada Familia omdat die gewoon prachtig en overweldigend is, en het Castillo Montjuïc omdat deze mij zo verrast heeft.

Barcelona, wauw! Wat een stad! Het bruist, het leeft en er is zooooveel moois te zien! Twee dagen zijn echt veel te kort. Het liefst was ik nog veel langer gebleven om meer te zien en vooral te ervaren. Ik kan Barcelona van mijn bucketlist afstrepen maar zet het er ook gelijk weer op. Want hier wil ik zeker nog eens naar terug!